Apr 16, 2011

: : erm...

ada satu kes tadi kat tempat kerja aku tadi.ada sorang mamat ni terpekik terlolong macam apa sambil marah-marah and maki2 pada seseorang.tapi aku tak nampak lah plak mangsanya..mungkin dia marah pada security guard yang jaga kawasan tu lah kot..sebab dia marah tu betul2 pas security guard tu tiup wisel 'amaran' .ayat dia lebih kurang macam ni 'bodo! orang nak ambil gambar jelah..takkan tak boleh?b**i!'..dan perkataan makian tu di ulangi berkali2...aku jadi angin.betul aku mmg marah/geram.sebab apa?okay ni aku bagitau sebabnya..pada saper yang tgh membaca, atau terbaca apa aku tulis jgn sentap atau nak terasa sebab ni pendapat aku dan aku takder niat nak jadikan ini sebagai bende yang sensitif.okay bebalik pada sebab apa aku marah/geram ;

i) yang marah/geram tu adalah org melayu dan agamanya tentulah islam kan?dahlah ko marah n maki kat tempat public,tak pikir ke pasal maruah ko?kecualilah ko mmg dah tak der maruah pon kan?sebab tu ko pon selamba badak jer nak marah n maki2 orang kan?pikrlah sikit ko tu dah lah penganut agama islam..takkan ko tak pernah belajar kat sekolah dulu kot agama islam tu agama yang macam mana? ada agama islam ajar ker marah2 and maki2 org macam tu?

ii)ko kenelah paham...ko dah lah datang kat tempat orang,ko kena lah paham yang diaorg tu ada tanggungjawab.tanggungjawab ngan kejer dia.apa ko nak bertanggungjawab ke kalau ada sebarang kerosakkan?aku tak rasa pon ko nak bertanggungjawab kan?...

iii)apa hak ko nak hina org?'hebat' sangat ke ko tu?kenapa sebab dia tak der kereta macam ko?tak der kamera jenama terkenal macam yang ko bawa kehulu ke hilir tu? kejer bawa bekal air masak jer, sebab dia tu pendatang yang kejer sebagai security guard je ko rasa ko dah 'layak' dah maki,marah n hina dia?baguslah perangai pastu ko ketawa macam org gila bila dapat maki and marah2 orang!ingatlah sikit, dia pon manusia kot...ada hati perasaan,ada perasaan malu, marah macam ko gak!

aku patut tanya soalan ni kat mamat tadi "agak2 sapa yang bodo n b**i eak kat sini?org yang ko marah tu ker atau ko sendiri?" kasar kan ayat ni...mmg pon ..pedulik apa aku!
aku bukan nak 'bekap' pon security guard tu tapi sejak aku kejer kat situ, aku banyak jumpa org melayu yang 'papa' akhlak dari yang 'kaya' akhlak n budi bahasa....

:: siapa pon kita jangan sesekali pandang hina pada org walaupon pada pengemis!takder siapa nak hidup dia teruk ok!....

c1krvii
16/04/2011
4:38am

No comments:

Post a Comment