Jul 13, 2011

: : biar rugi sehari dari rugi selama-lamanya

pasal perhimpunan BERSIH 2.0 lagi....hehehe...ini pendapat seorg hamba ALLAH yang aku kenal dan telah pergi ke perhimpunan tersebut :-
i) kata aku : tapi berbaloi ker sebab kan org lain susah? peniaga rugi, tak leh berniaga,pelancong
takut, paling penting aku terpaksa duk rumah gara2 korang?
kata dia : berbaloi!.biar rugi sehari dari kita terus kena tipu dan rugi selamanya.biar org lain
rugi tapi kami dapat apa yang kami nak.
ii) kata aku: sapa pon naik sama jer...selagi manusia nama manusia selagi tu masing2 akan gila
kuasa dsb...lagipon kamu yakin harga barang, minyak mampu turun?kamu yakin
segala apa yg dikatakan tidak adil akan adil?
kata dia: kami lain tak sama....ko tengoklah akak...naik jer kerajaan baru,(refer pada parti yg
dia sokong) confirmlah kak harga minyak boleh turun!
iii) kata dia: ko tak tau apa2 pasal politik...kak, ko baca harakah, pastu baca utusan, ko
bandingkan.banyak gile beza.pembohonglah utusan tu...
kata aku: memang...aku akui aku tak tahu politik,aku cuma gadis kampung.dibesarkan di
kampung, dah biasa hidup susah tapi aku berfikir secara rasional bukan membabi
buta!
iv) kata dia: cakap jerlah ko sokong kerajaan....abis cerita..tak yah nak bersyarah kat aku...
(selepas dia 'penat' kot dgr aku bebel...hahahaha...well membebelkan 'kepakaran'
seorang wanita...hehehe)
kata aku: ko silap...aku tak sokong mana2 sebab pada aku kerajaan ada salah korang pon
ada silap.kerajaan tak perfect seratus peratus, n korang tak salah seratus peratus,
tapi soalan aku berbaloi ke atas ap yg korang buat sampai menyusahkan rakyat jelata
yang lain?(dalam hati aku: sebenarnya tuk golongan ini cakap lah apa sahaja hujah, pada mereka kerajaan tetap bersalah dan zalim......)
v) kata dia: kitaorg tak minta banyak...cuma nak kerajaan dengar 8 permintaan kitaorg tu pon
payah ker?
kata aku: apa 8 permintaan korang tu?boleh aku tahu?
kata dia: tak payahlah kak..
kata aku: kenapa tak nak bagitau aku?aku pon nak tau juga sebab apa?kenapa korang
sanggup risiko diri semata2 8 tuntutan tu...aku nak gak tahu sebab aku tak baca
harakah , jadi aku tak tahu tentang tuntutan korang tu......
vii) kata dia: kerajaan tu pembohong la kak...penipu semua tu..
kata aku: dik...mana2 ahli politik akan kata dia betul org lain salah.A kata dia betul, dengar B
cakap, B kata dia betul, C pon akan kata dia yang betul..tapi, sapa tahu sapa betul
atau sapa salah?mana2 org akan sorokkan kesalahan mereka selagi boleh
sorok...begitu juga permainan politik..yg tahu sapa betul atau salah hanya diorg
jer...

ni antara 'debat' aku n that HA tu...ni yg aku ingat aku tulis...jujur aku cakap aku tak faham sebenarnya permainan politik ni..tapi apa yang aku faham, siapa pon yang naik rakyat tetap akan macam tu juga....that's my opinion...mungkin org melayu lupa kot apa yg ambiga pernah wat sampai pernah mencetus 'kegemparan' dulu..pasal kes lina joy n IFC..aku cakap sebab aku sendiri pon tak baper ingat saper ambiga ni sampai aku terbaca balik pasal dia ni.selmat lah kawan aku ni tak kene merasa pakai 'gelang perak' a.k.a gari....yg melayu sibuk berdemo, bangsa lain sibuk gelak....baguih la hangpa no....minta2 sapa yg terbaca ni lau sokong pembangkang (lau ada)tak lah 'maki' cheq..tapi lau maki pon tak pa lah tu tunjukkan 'budi bahasa' hangpa semua memang tahap gabanlah tinggi dia..sungguh 'berbudi bahasa' tinggalan pusaka nenek moyang....yg sokong gov tu if terbaca(lau ada), jangan bangga plak kata aku sokong hangpa...aku cuma nak aman damai jer...bak kata SPR 'setiap undi adalah rahsia'....hehehehehe. g pon meluat lah tgk melayu bergaduh sesama melayu kerana KUASA..nak jadi apa?dapat apa?mereka naik ker tak, hidup aku tetap macam ni..tetap gak susah, nak bayar hutang sana sini...seperti ada seorg HA (aku betul2 lupa sapa yg cakap kat aku) mereka yg berkuasa tu, if sumthing bad happen to our country they can go outside of this country but what happen to us?the people who didn't have anything?we still here..can't go anywhere.. n this word made me think deeply....to deeply...

c1krvii
13/7/2011
1:44am

No comments:

Post a Comment